Poznato nam je pitanje, zakonoznanca u biblijskim tekstovima gdje se Isusu postavlja pitanje, tko je moj bližnji? Što isus čini? Kakav odgovor daje? Isus ga prozre i jasno daje do znanja, kako bližnji, ipak nisu svi ljudi! Zbunjujuće, zar ne? Ali Isus daje i odgovor koji zahvaća prispodobom.
Umjesto uspješnog opravdavanja pred zahtjevom starozavjetne riječi Božje, Isus ga suočava s njezinim punim domašajem, ipak, znaj, svi su ti bližnji, gospodine zakonoznanac!
Koja je pozadina i što je zapravo u pozadini ovog razgovora? Rekla bih, da je prisutna borba između Božje otvorenosti kojom je približio svoje Kraljevstvo. Štoviše, svima je Otac darovao svoga Sina da bi na drugoj strani bile, čovjekove zatvorenosti, samodovoljnosti i sebičnosti. Uslijed čega će čak i pobožan čovjek ostati zatvoren Božjim širinama i dubinama, Njegovu kraljevstvu.
Ali? Ostaje i pitanje, zašto Isusovi suvremenici ne razumiju riječ Božju koju čitaju ni djela koja On čini, a koja ga nedvosmisleno potvrđuju obećanim Mesijom. Sve to može proći pokraj njihovih očiju i ušiju. A oni su i dalje „u redu“, „normalno pobožni“. Drijemaju na putu u propast.
Međutim i štoviše pojavljuje se i primjer Samarijanca. Njegovo milosrđe nema granica. On dakle otvara drugu perspektivu. I tek je takav stav u suglasju sa širinama Kraljevstva. Pravi mu mjesta da se uprisutni i ostvari.
A svećenik i levit iz prispodobe?
Hm, oni čini mi se su željeli sačuvati ritualnu čistoću. Nonšalantno su zaobišli ranjenika kako bi bili „sposobni“ sudjelovati u jeruzalemskoj hramskoj liturgiji.
I što se događa?
Sama činjenica govori, pred širine i dubine Božje dolaze onesposobljeni, pogaženih principa i širina na kojima počiva Kraljevstvo.
Kako onda? Kako će pronaći Boga koji ostaje blizak siromahu, a oni ga u širokom luku zaobilaze? Nesporazum, dublji od riječi. Toliko velik da zastire bliskost Kraljevstva.
Zakonoznanac kuša Isusa. Kao stručnjak, on poznaje propise. Ali od pukog „poznavanja“ riječi do življenja, dug je put.
Isus dakle svojim odgovorom potvrđuje ono što je nauk hebrejske Biblije tj. staroga zavjeta. Kao riječ Božja, ona pruža dovoljnu platformu za savršenstvo života onomu tko ga razumije. I sve do ovoga trenutka zakonoznanac ima širinu i dubinu. Međutim, kada se radi o prepoznavanju njezina svjetla u stvarnosti oko sebe, onda je u problemu.
Ljubav – da! Ali kome, kada i kako? Na ovo pitanje odgovorimo sami sebi i onima kojima smo poslani!
Za Posavinu.org piše sestra Augustina Barišić, Klanjateljica Krvi Kristove